Bouwen en programmeren met Lego Education

Het initiatief

We geven al onze leerlingen, jongens en meisjes, van de eerste graad A- of B-stroom de kans om te leren coderen en programmeren op een laagdrempelige manier.
De Lego Education sets lenen zich perfect tot het behalen van de eindtermen computationeel denken met een focus op creativiteit en samenwerken. Tijdens een halve dag per week kiezen de leerlingen een uitdaging waarbij ze zelf een stappenplan opstellen om een oplossing te ontwerpen, programmeren, testen, verbeteren en voor te stellen.

De vernieuwing

In het atheneum Jan Fevijn trekken we al enkele jaren de kaart van vernieuwend onderwijs. De leerlingen krijgen hun vakken aangeboden in FLEX, dit is een flexible learning experience. Daarmee bedoelen we dat elke leerling zelf bepaalt wanneer en hoe lang hij/zij aan een vak werkt. Om in de klas dus te kunnen differentiëren op het niveau van elke leerling, gebruiken we heel wat digitale tools en platformen. Sinds het laatste schooljaar trekken we de digitalisering ook door in alle communicatie, experimenteren we met VR-brillen en breidden we het aantal beschikbare computers en chromebooks fors uit.

Over de vakken heen leren de leerlingen met de verschillende digitale tools en platformen werken, leren ze informatie online verzamelen en leren ze beter presenteren. Door de leerlingen nu ook te leren programmeren gaan ze ook het systeem achter alle digitalisering beter leren begrijpen. Stap voor stap en op een laagdrempelige manier willen we hen in contact brengen met het computationeel denken.

Waarom en hoe?

Na een traject van digitalisering (handboeken, communicatie...) bij ons op school, willen we de leerlingen ook zelf actief laten kennis maken met computationeel denken, een belangrijke vaardigheid om te leren programmeren. Met de Lego Education sets kunnen ze dit op een laagdrempelige, speelse manier. Bovendien is de Lego Spike Prime aantrekkelijk voor zowel jongens als meisjes zodat we alle leerlingen kunnen meekrijgen in dit verhaal.

Met 3 wekelijkse lestijden kunnen de leerlingen uitgedaagd worden op eigen tempo om bepaalde uitdagingen te volbrengen. Ze leren samenwerken in duo's, communiceren, bouwen, programmeren, testen, aanpassen en uiteindelijk ook hun resultaat presenteren. We willen bovendien deelnemen aan wedstrijden om zo de motivatie, het groepsgevoel en de
samenwerking te verbeteren.

In de derde graad bieden wij op school de richting informaticabeheer aan (IT en netwerken) en door al in de eerste graad te starten met een keuzemodule programmeren, willen we de leerlingen hier beter op voorbereiden en al vroeger hun interesse voor het programmeren wekken.

Resultaten

We hopen op termijn al onze leerlingen te bereiken met dit initiatief en bij uitbreiding ook de jongeren uit de buurt die na de schooluren workshops of sessies kunnen komen volgen. Deze jongeren zullen een sterker wiskundig inzicht, probleemoplossend vermogen en teamwork ontwikkelen.
Door deel te nemen aan wedstrijden kan ook het zelfvertrouwen van de jongeren een boost krijgen.

Materiaal

Wij kochten reeds een aantal sets Lego Spike Prime aan bij Rato Education, een leverancier met een totaalaanbod van STEM leermiddelen en ook specifiek gericht op scholen.

Type locatie:

Comments

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren